Conciliació familiar i equitat social, claus per l’èxit
escolar
Per que parlar de
conciliació és parlar de racionalitzar la jornada de treball amb un objectiu, gaudir
de temps per compartir amb els teus, tenir
l’oportunitat gratificant i efímera –aviat les filles i fills es fan grans- de
créixer amb ells. Canviar els actuals
horaris laborals llargs i discontinus, impensables a la resta d’Europa, gens adaptats
a les necessitats familiars i de les persones. La dinàmica laboral que portem
ens fa viure contrarellotge, ens angustia i estressa, desestructura les famílies i és, sovint,
causa de fracàs escolar.
No són més positius
i racionals uns horaris que facilitin gaudir
dels que estimem?; poder participar del món associatiu, de les activitats
socials de caire esportiu, culturals, musicals...? (de retruc el teixit social, i l’educació no
formal avui força escanyolida, seria més àgil i vital. Què bona falta ens fa!)
Hi ha una tendència
d’ampliar l’horari escolar, fruit de la
necessitat de traspassar als centres
educatius responsabilitats:
- De la família que s’absté, voluntària o involuntàriament, d’exercir les seves tasques educatives intrínseques i fonamentals per al desenvolupament integral dels fills.
- De les administracions que no promouen suficientment polítiques culturals, extraescolars i participatives.
- Del moviment associatiu, concretament l’associacionisme infantil i juvenil, actualment sota mínims.
- De la indústria de l’oci, alienada, consumista i sense cap consciència del seu paper educatiu (com a mostra, la majoria dels programes d’èxit de la televisió).
Si comparem la
nostra jornada escolar amb la dels països que ens envolten sempre hem estat a
la franja alta. Millorem els resultats
tenint els alumnes més hores a l’aula?. L’èxit escolar depèn d’altres
factors: Recursos i eines per poder treballar en equip, atenció
individualitzada, recolzament d’altres professionals integrats a l’aula, ... i
expectatives de futur.
S’ha d’ajustar el
ritme escolar, i els serveis educatius,
a les necessitats i particularitats dels nostres alumnes. El rendiment escolar passa per donar més prestigi
social a l’escola, proporcionar als
centres recursos que responguin a les necessitats
de l’alumnat i participació familiar en la tasca educativa.
Hem de ser conscients que el rendiment escolar i les possibilitats d’èxit d’un alumne , depenen molt de les seves expectatives de futur, expectatives estretament lligades al nivell
socioeconòmic i cultural de la família.
Per això són tan important polítiques que afavoreixin la igualtat
d’oportunitats, polítiques d’equitat social, que a la vegada creen ocupació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada