Reflexions al voltant del calendari escolar
Arrel opinions de persones i institucions,
aparegudes als mitjans de comunicació, sobre la conveniència de reinstaurar la “setmana blanca”, recordava com fa uns anys, visitant a finals
de febrer l’institut i les escoles de l’Aran, es va fer
l’hora de dinar i entràrem en un restaurant de Les; era dimecres i el menjador
ple de famílies franceses. Vaig preguntar el perquè de tanta activitat en un
dia laborable; la cambrera em contestà que era
la setmana de vacances escolars d’hivern als departaments del Nord, que
la setmana anterior l’havien fet els de l’Est i la següent corresponia als del
Sud; em comentava que en aquelles tres setmanes hi havia força moviment.
A França comencen
les classes el primer dia de setembre; al voltant de la setmana de Tots Sants,
hi ha una breu interrupció escolar i a finals de febrer –dos mesos després de
les vacances nadalenques, una nova aturada en el ritme escolar. Des d’un punt de vista
psicopedagògic positiu i més adaptat a
les necessitats educatives dels alumnes.
Un calendari com el
que tenen els veïns del Nord és ben diferent al nostre, amb períodes lectius llargs i força estressants.
Obrim el debat: Ens
disposem a organitzar-lo d’una altra manera?
Reivindiquem la necessitat d’un canvi
consensuat, amb propostes concretes, on
els períodes lectius i els de descans s’adaptin
millor al ritme i les necessitats dels
alumnes; conscients que els canvis no es poden imposar, ja tenim experiències i
fracassos; cal una negociació fins arribar a un consens entre totes les parts
implicades, amb una premissa: les necessitats dels escolars.
A l’hora, s’ha de
facilitar la conciliació treball-família-escola sabent que el procés educatiu no
és coincident a les necessitats assistencials de les famílies, immerses en un
món laboral, malauradament cada cop més precari. El teixit social ha de buscar
estratègies que facilitin la conciliació
d’interessos ben dispars. Passa, a més d’un canvi en el model d’horaris
laborals, per potenciar una xarxa d’activitats socials de tots tipus:
artístiques, culturals, esportives, lúdiques, corals, teatre,..
No podem permetre
que, conseqüència dels actuals desequilibris socials; quan les hipoteques se’ns
mengen, quan ni amb els sou conjunt, i això si n’hi ha, s’arriba a fi de mes,
quan la felicitat es valora per la quantitat de coses que es poden comprar i
podem donar als nostres fills i filles,...sacrifiquem l’oportunitat efímera i
plenament gratificant de compartir temps i créixer amb elles i ells. Sense oblidar quelcom fonamental, la
responsabilitat educativa dels pares i mares per a un desenvolupament
equilibrat dels infants
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada