Per què hem de
potenciar la FP ?
Perquè amb ¼ part de la
població amb estudis de Formació Professional no donem resposta a les
actuals i futures necessitats del mercat
de treball
A Catalunya tenim el 44% de la
població amb estudis superiors (a Europa un 26%); un 33% amb estudis bàsics o
sense estudis (un 26% a Europa) i un 23% amb qualificació professional mitjana
(el 48% de la població europea té estudis de Formació
Professional)
Hi ha diversos tipus de FP
reglada: la inicial (seria la tradicional) i les modalitats, en les que centres
i empreses comparteixen la formació dels alumnes; anomenades “dual” i en “alternança”.
Aquestes modalitats que combinen
formació i feina estan força consolidades en molts països: Alemanya (88’7%),
Àustria (43’4%), França (26’3%) o Finlàndia (21’3%),... i són de gran ajut per
a reduir la taxa d’atur juvenil (els alumnes tenen contracte de treball des del
primer dia).
A Catalunya hi ha 107.404 alumnes
de FP; el 96% en modalitat “tradicional”. Dels quals 3.718 alumnes (un 4% del
total) estudien amb modalitats “dual”
(reconeixement acadèmic de l’activitat feta a l’empresa) o “alternança” (amb
hores de formació pràctica a l’empresa).
A Lleida, dels 7.596 alumnes (curs
2012-13, darreres dades Ensenyament), 500 (6%) fan les noves modalitats.
Participen 12 instituts i col·laboren 130 empreses i/o institucions.
Cal potenciar els nous models de
Formació Professional i el repte actual és garantir que els projectes tinguin:
1.
Garanties de qualitat.
2.
Responguin a les necessitats de
les empreses.
3.
Permetin la inserció laboral dels
participants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada