Per què hi ha un rebrot de
l’abandó escolar?
No us sembla greu que aquest darrer any a Catalunya, desprès de 5 anys
de baixades continuades, hagi pujat l’abandonament escolar en mig punt,?
En un país on la taxa d’atur juvenil es del 39’7 % (Observatori Català
de la Joventut ),
no té cap ni peus que un 24’7% dels joves entre 16 i 24 anys no continuïn cap
tipus d’estudi (a la UE ,
la xifra està en el 11’5). El passat 1 de juliol la Federació de
Treballadors de l’Ensenyament de la
UGT (FETE-UGT) terres
de Lleida presentà a l’opinió publica
algunes de les raons: Augment del preu de les matrícules universitàries
(fins a un 60%), reducció de beques, augment i noves taxes als estudis
d’idiomes i FP; també assenyalàrem la relació entre el nombre d’alumnes i el
del professorat a les nostres comarques. En aquests darrers 5 anys a l’hora que
es produïa un augment de 6.290 alumnes, la plantilla s’ha reduït en 46 docents. S’ha intentat pal·liar
amb augments d’alumnes/aula i de l’horari
lectiu del professorat; en detriment del
temps de preparació de classes, de
coordinacions, avaluació,,, S’ha
produït una pèrdua de recursos per a desdoblaments que afavorien l’ensenyament
personalitzat i l’atenció a la diversitat, la qual cosa ha repercutit en el percentatge d’abandó
escolar.
La resposta des d’Ensenyament fou que les actuals dades
alumnes/professorat no eren comparables
amb les del 2008 (la sisena hora, vigent aquell curs però no actualment, havia
produït un augment del professorat). Si s’havia de fer alguna comparació havia
de ser amb la plantilla del curs 2005-06.
Doncs fem-ho. Si observem les estadístiques oficials, les de l’Institut
d’Estadística de Catalunya, al 2005 havia 40.639 alumnes i 5.609 docents (les
darreres dades de l’INDESCAT, corresponents al 2013, assenyalen 75.755 i 6.875
respectivament. És a dir, amb 34.634
alumnes més que al 2005 (el que significa un 46% d’augment en 8 anys), la
plantilla s’ha engrandit, només, en 1.266 docents.
Si féssim una “simple” regla de tres veuríem que, amb
els paràmetres alumnes/professor d’aquell 2005, el nombre de docents a les terres de
Lleida hauria d’estar, avui, en 10.389.
Som conscients que les coses no són tan simples, que hi ha moltes
variables; la realitat dels nostres centres i de la societat és més complexa
que la de fa vuit anys: Demandes noves, aplicació de la LEC , polítiques d’inclusió a
l’aula ordinària dels alumnes amb algun tipus de discapacitat; donar resposta
al repte de l’emigració i l’atenció, amb condicions, a l’alumnat nouvingut
aquests darrers anys, treball de cohesió i integració social,...
Una situació força complicada a la que ha sabut donar resposta un
professorat que ha sentit dels
responsables públics paraules i discursos de recolzament, però no accions concretes. Tot al contrari, el
professorat veu que, amb l’excusa de la
crisi, perd condicions laborals i salarials; com amb el pretext d’una millor organització dels centres
s’imposen noves formes de gestió (el decret de plantilles és un bon exemple)
que fomenten la competitivitat entre companys i companyes, l’arbitrarietat i l’amiguisme.
I malgrat aquesta realitat, els docents enfrontant-se a la desmotivació
i esperonats pel compromís vers els seus alumnes, ha actuat amb gran
professionalitat aconseguint, salvant
dificultats i reconduint situacions, reduir
any darrere any l’abandonament escolar. Si enguany s’ha produït un rebrot
d’aquest, ens ha de fer reflexionar sobre les mesures ha prendre per a què
aquest canvi de tendència no es consolidi; cadascun des del seu àmbit de responsabilitat,
especialment el Departament d’Ensenyament, màxim responsable a nivell educatiu
del nostre país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada