Cap a una nova Federació, la FeSP
Placa commemoratiu FETE a Lleida (plaça Fanalets de Sant Jaume) |
Al desembre de
1933, FETE, la Federació
de Treballadors de l’Ensenyament de la
UGT , es presentava
a Lleida.
Al 1939, aquells fetistes, “agitadors de consciències” com els anomenà la Teresa Pàmies, foren
expulsats del magisteri i, molts d’ells, reiniciaren la vida personal i
professional a l’exili. (altres, com el Pau Xurriguera, no tingueren l'oportunitat, foren morts durant la guerra)
Si tenien la
intenció del retorn, la dictadura fou molt llarga i la transició a la
democràcia, si encara vivien, els agafà massa grans. Així fou com un grapat de
joves ensenyants reorganitzaren el sindicat, que es presentà a Lleida a
l’octubre del 1977. Amb paraules de Sergio López dirigent d’aquella FETE dels
anys 70; “Volíem pertanyer a un sindicat d’ensenyament federat a una central
sindical per solidaritat amb la resta de treballadors i per raons d’eficàcia
sindical”.
Presentació FETE a Lleida el 18 d'octubre del 1977 |
En aquests darrers
40 anys FETE, actualment amb 150 delegats i delegades, “competint” amb altres 9
sindicats del sector, s’ha consolidat com el més representatiu a l’àmbit educatiu.
Avui, conseqüència
de resolucións congressuals de la
UGT , FETE s’integra en una nova extructura, la FeSP que, organitzant-se en
sindicats de sectors aglutina les treballadores i treballadors dels serveis
públics, amb independència de si són de titularitat publica o titularitat
privada.
En el procés que
ara s’inicia, la FeSP
ha de trobar les maneres organitzatives i de funcionament per a què, tot
superant les extintes FETE i FSP, esdevingui una veritable Federació de
sindicats sectorials on cadascun dels sectors tinguin autonomia i dinàmiques
adaptades al col.lectiu que integren; amb l’objectiu de potenciar la
participació dels treballadors i treballadores en la millora de les seves
condicions laborals i, en el cas específic de l’ensenyament, lluitar per la
dignificació de la professió docent; per a què l’escola sigui clau de futur, correctora de desigualtats i
compti amb les eines per garantir una ensenyança gratuïta i de qualitat que
eviti qualsevol tipus de discriminació, ja sigui social, racial, de gènere o de
cultura. I així, l’educació esdevingui eina
de progrés i d’igualtat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada