divendres, 5 de febrer del 2016


PEL DRET A DECIDIR LA JORNADA ESCOLAR. TAMBÉ A LES TERRES DE LLEIDA
 
 
Fa just un any qui era el Conseller de Presidència, Francesc Homs, informava que el govern volia impulsar l’adaptació a l’horari europeu per facilitar la conciliació de la vida laboral i familiar i es presentarien canvis legislatius “oportuns” i mesures “concretes” per “passar d’un horari franquista irracional a un democràtic i racional”.
 
Des de l’àmbit educatiu, quan parlem de la conciliació de la vida laboral i personal hem d’incloure també el temps escolar, social i familiar.
 
En Europa més de 16 països tenen implantada la jornada continuada (intensiva); a Espanya la majoria de les CCAA la tenen o coexisteixen els dos tipus de jornada escolar: la continuada i la partida; i pel que fa a Catalunya la majoria dels centres de secundària han implantat la continuada.
 
Pel que fa a l’organització del temps escolar, la realitat social de cada centre ens porta a situacions i necessitats diverses. És per això que, dins el marc de la LEC i el Decret d’Autonomia de Centres, té sentit el dret de la comunitat educativa a decidir quin tipus de jornada, partida o  intensiva, vol.
 
Des del 2012 el Departament ha impulsat en  centres d’infantil i primària, val a dir que cap a les terres de Lleida (5 al Baix Empordà i 1 al Baix Llobregat), un pla  experimental per avaluar l’impacte de la jornada continuada en la millora del rendiment escolar, coordinació dels serveis locals, despeses energètiques, temps de preparació i de formació continua del personal, millora de la conciliació familiar i repercussions en les activitats extraescolars.
 
 
Recentment el Departament d’Ensenyament ha anunciat l’ampliació del pla  a altres escoles i la seva avaluació al 2019. I si reclamem que el pla pilot s’estengui  als centres de les nostres comarques que ho hagin demanat?
 
Parlar de temps escolar és parlar dels horaris dels alumnes, dels horaris dels professionals, del lleure, d’extraescolars, de la distribució d’horaris curriculars i extracurriculars, de la participació i implicació de l’entorn i dels ens locals en l’educació; de la conciliació de la vida personal i de la capacitat de la comunitat educativa per decidir el seu projecte d’escola.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada