PEL DRET A DECIDIR LA
JORNADA ESCOLAR. TAMBÉ A LES TERRES DE LLEIDA
Fa just un any qui era el Conseller de Presidència, Francesc
Homs, informava que el govern volia impulsar l’adaptació a l’horari europeu per
facilitar la conciliació de la vida laboral i familiar i es presentarien canvis
legislatius “oportuns” i mesures “concretes” per “passar d’un horari franquista
irracional a un democràtic i racional”.
Des de l’àmbit educatiu, quan
parlem de la conciliació de la vida laboral i personal hem d’incloure també el
temps escolar, social i familiar.
En Europa més de 16 països tenen implantada la jornada
continuada (intensiva); a Espanya la majoria de les CCAA la tenen o
coexisteixen els dos tipus de jornada escolar: la continuada i la partida; i
pel que fa a Catalunya la majoria dels centres de secundària han implantat la
continuada.
Pel que fa a l’organització del temps escolar, la realitat
social de cada centre ens porta a situacions i necessitats diverses. És per
això que,
dins el marc de la LEC i el Decret d’Autonomia de Centres, té sentit el dret de
la comunitat educativa a
decidir quin tipus de jornada, partida o intensiva, vol.
Des del 2012 el Departament ha impulsat en centres d’infantil i primària, val a dir que cap a les terres de Lleida (5
al Baix Empordà i 1 al Baix Llobregat), un pla experimental per avaluar l’impacte de la
jornada continuada en la millora del rendiment escolar, coordinació dels serveis
locals, despeses energètiques, temps de preparació i de formació continua del
personal, millora de la conciliació familiar i repercussions en les activitats
extraescolars.
Recentment el Departament d’Ensenyament ha anunciat l’ampliació
del pla a altres escoles i la seva
avaluació al 2019. I si reclamem que
el pla pilot s’estengui als centres de
les nostres comarques que ho hagin demanat?
Parlar de temps escolar és parlar dels horaris dels alumnes,
dels horaris dels professionals, del lleure, d’extraescolars, de la distribució
d’horaris curriculars i extracurriculars, de la participació i implicació de
l’entorn i dels ens locals en l’educació; de la conciliació de la vida personal
i de la capacitat de la comunitat educativa per decidir el seu projecte
d’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada