Educació inclusiva, escola per a tothom
Parlava la consellera Rigau que l’educació
inclusiva, l’escola per a tothom, era un dels eixos bàsics d’actuació del
Departament però, analitzant les mesures que es van prenen, sempre sota el
principi de “bona gestió dels recursos”, te’n adones que paraules i fets no quadren. Alguns exemples: Les Escoles d’Educació
Especial, els Auxiliars d’educació
especial, els EAP’s i els CREDA.
Les escoles d’educació especial, a banda d’escolaritzar alumnes amb
discapacitats, inclouen un Servei d’atenció, assessorament i seguiment als alumnes;
i a l’hora orienten a mestres, tutors i centres ordinaris. Enguany, l’escola d’
educació especial ha patit una greu retallada de personal, fins el punt que
aquell Servei que també atenia unes hores concretes alumnes dels centres
ordinaris, on es traslladaven els professionals de l’escola especial,
pràcticament ha desaparegut.
Hi ha centres ordinaris que tenen adscrits la figura de l’Auxiliar d’Educació
Especial, per donar un suport a alumnes
amb algun tipus de discapacitat. Ens adonem que, sota el principi de
“optimitzar i prioritzar recursos”, es trasllada l’auxiliar a un altre centre
per atendre un altre alumne; ens diran
que més greu, i no ho dubtem. Però la trista realitat és que es deixa l’alumne
sense una atenció que continua necessitant; es tradueix en allò que es diu
popularment “desvestir un sant per vestir-ne un altre”. Sempre es dirà que dotaran l’alumne d’unes hores d’atenció amb personal
adient; sí, però més precari. L’alumne veurà com l’auxiliar és amb ell només
unes hores; el centre que no disposa del
professional tot el temps que l’alumne hi és, i el treballador veu com
té un contracte fixe discontinu a través d’una empresa externa, i cada cop amb
de menys hores i per tant amb la
corresponent reducció de salari (per
cert, aquests auxiliars treballen en un centre educatiu però no cobren segons el
conveni dels laborals de la
Generalitat sinó com a monitors de temps lliure).
Realment no quadren les paraules amb els fets. Anunciava la consellera en roda de premsa d’inici de curs que
un altre eix bàsic de Departament era treballar, a més de per l’èxit escolar,
per la detecció precoç de les dificultats; quelcom ben contradictori quan veus
que enguany hi ha menys personal als Equips Psicopedagògics i al servei de
logopedes (CREDA).
L’educació inclusiva, l’escola per a tothom, és cara; ja ho sabíem. Però
que no ens diguin que aposten per ella, que no ens diguin que el seu objectiu és
que l’alumnat amb algun tipus de discapacitat s’integri amb normalitat al centre ordinari si, a l’hora, redueixen
els serveis que ho fan possible; que no enganyin el personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada