“La maestra'”.
"La maestra dió un futuro a los pequeños,
los que no tienen nada que perder;
desplazados en el hambre y en los sueños,
olvidados en las mesas del poder"
(Pedro Guerra,
cantautor)
Teníem molts alumnes a l’aula
Davant la massificació que es preveu als centres educatius, sentim
expressions com "Nosaltres érem més de 30 a classe...", i
afegeixen, "...no ens va anar tan malament"; ho diuen ben convençuts,
fruit de la seva experiència.
Avui la realitat de la majoria dels nostres centres és diu
"diversitat"; no només d’orígens, també d’interessos i capacitats.
Aquesta realitat, ben diferent a la d’èpoques anteriors, fa que amb una classe
massificada i la reducció de recursos per desdoblar grups, sigui molt difícil
un ensenyament de qualitat. Si, qui justifica l’augment d’alumnes a l’aula, és
un docent se m’ocorre que allà on exerceix, l’atenció a la diversitat i als
alumnes amb necessitats educatives especials és inexistent i els grups classe
que atén són força homogenis. Si és així, li asseguro que viu en una realitat
excepcional, que no és la de la majoria dels centres educatius.
Que abans hi havia 35 alumnes a la classe? Més i tot. Molts recordem
aquelles aules d’EGB, anys 70-80, amb 40 alumnes; també les dificultats per fer
escola activa, participativa, treball en grup; com a l’hora de corregir
exercicis i exàmens trimestrals o tutories amb pares era un mai acabar. Una
escola amb grans diferències respecte l’actual; una escola, aquella, amb grup
homogenis, amb altres valors i actituds, tant dels alumnes com de molts pares;
altres exigències cap als docents.
"No ho entenc, tenia molts més alumnes, continuo tenint forces i ganes
de fer però, inclús amb menys alumnes, tot és més difícil", em deia una
companya, excel·lent professional, estimada pels alumnes i respectada pel
pares. Són aquests docents qui millor ens expliquen que amb l’augment del
nombre d’alumnes a l’aula és impossible treballar "projectes", fer
innovació, tractar individualment l’alumne i adaptar-se a les capacitats i
necessitats de cadascun per treure-li el millor de si mateix i evitar que es
quedi a la "cuneta".
I quan sento aquella expressió "ens anà prou bé malgrat ens van educar
essent més de 30 a
la classe", penso que alguns varem ser uns afortunats. Qui sap perquè:
sort, destí, capacitats, desitjos, valors familiars, diners en repassos, perquè
s’ha de sortir "costi el que costi". Raons múltiples que sovint
confluïen. També penso que altres no foren tan afortunats, no tingueren
l’oportunitat i es quedaren a la "cuneta".
Per què això no passi, per avançar socialment, necessiten un ensenyament de
qualitat que s’adapti a les persones. Massificant les aules i reduint recursos
d’atenció individual fem tot el contrari i ho hem de denunciar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada